Tärkein kasvun avain on ilmainen

Olen jo pitkään puhunut, ettei yrityksen kasvuun ja toiminnan kehittämiseen ole olemassa sellaista työkalua, menetelmää tai taikasauvaa joka ratkaisisi kaikki ongelmat. Nyt joudun syömään omat sanani sillä olen löytänyt sellaisen kasvun avaimen. Kaikkein parasta on se, että kasvun tärkein avain on kaikille ilmainen. Se voidaan ottaa käyttöön teidänkin yrityksessä jo tänään. Käyttö saattaa ensiksi tuntua hankalalta ja työläältä, mutta harjoitus tekee mestarin.

En paljasta vielä mikä se kasvun avain on. Kerron ensin muutaman esimerkin joihin asiakkaani ovat saaneet apua kyseisellä avaimella.

Puhuttelevaa sisällöntuotantoa myynnin ja markkinoinnin tueksi

Joudutko jokaisen somepostauksen, uutiskirjeen, tiedotteen, mainoksen, esityksen tms. kohdalla kysymään, että ”mitä me tähän laitetaan?”. Aikaa ja rahaa menee hukkaan, jos myyntiä ja markkinointia tukeva suunnitelma puuttuu. Myös yrityksen ydinviesti ja arvolupaus hukkuvat, jos niitä ei ole kirkastettu tai niistä ei ole muistettu pitää kiinni. Fokus häviää. Brändi on kuin haaleaa vettä.

Yrityskulttuurin ja työnantajakuvan kehittäminen

Kun yritys kasvaa, niin monesta voi alkaa tuntumaan kuten Sannin laulussa lauletaan ”…, että me ei olla enää me.” Mitä suurempi yritys sitä vaikeampaa on yhteistä yrityskulttuuria rakentaa ja ylläpitää. Yrityskulttuuri taas vaikuttaa työnantajakuvaan monella tavalla. Oletko miettinyt miten saat parhaat tyypit teille töihin? Entä miten saadaan parhaat tyypit viihtymään ja pysymään töissä. Ja miten saat heidät tuomaan kaikki osaavat kaverinsa myös teille?

Osaamisen kehittäminen ja verkoston rakentaminen

Meille suomalaisille on tavanomaista, että ajattelemme osaavamme kaiken ja pärjäävämme omin avuin. Kummeli teki tästä aikoinaan hauskan sketsisarjan ”Ei tartte auttaa”. Olemme maailman koulutetuin kansa ja jokainen osaa unissaan luetella mitä osaa. Miksi kuitenkaan kukaan ei opeta meitä tunnistamaan omia kehittämisenpaikkoja tai rakentamaan verkostoja.

Lähdin yrittäjäksi vajaa viisi vuotta sitten. Yli 20 vuoden myynnin ja markkinoinnin kokemuksella olin täynnä itsevarmuutta. Minun vahvuus ja Kasvumanagerin onni on ollut alusta lähtien hyvät verkostoitumistaidot. Vaikka koen olevani introvertti niin rakastan hyviä asiakeskusteluja. Se, että saan auttaa Kasvumanagerina yrityksiä on parasta mitä tiedän. Sain kuitenkin kylmää vettä niskaan huomatessani, että yrittäjyys on jotain aivan muuta mitä olin ajatellut. Olen joutunut yrittäjänä ollessani pyytämään enemmän apua kuin 20 vuoden aikana yhteensä. Pitkään tuntui, että koko yrittäjän identiteetti on hukassa. Nyt osaan jo sanoa sen mikä on minun vahvuus yrittäjänä ja missä tarvitsen muiden apua. On toisaalta aika vapauttamaan myöntää ettei osaa jotain asiaa. Minulla on vielä paljon opittavaa bisneksestä ja siksi käytän itsekin ulkopuolista apua niin paljon kuin budjetti kestää.

Yrityksen sielu puuttuu

Jos sinut herätetään yöllä kolmelta ja kysytään miksi yritys on olemassa ja mikä on teidän päämäärä niin osaisitko vastata? Entä osaisiko työntekijäsi vastata? Luin juuri Genelecin toimitusjohtajan Siamäk Naghianin elämänkerta -kirjan jossa mainittiin, että ”yritys ilman yhteistä päämäärää ja merkityksellisyyttä on vailla sielua.” Johtavat ajatukset (visio, missio ja arvot) ovat yrityksen sielu joiden ympärille rakennetaan strategia verkoston, myynnin, jälkimarkkinoinnin, rekrytoinnin, työssä viihtymisen, tuotteistuksen ja palvelumuotoilun tueksi.

Kasvun avain

No nyt voin päästää sinut jännityksestä. Mikä siis on se kasvun avain joka on ilmainen ja jonka jokainen yritys voi ottaa käyttöön heti? Avain jolla yllä mainittuihin haasteisiin voi saada apua niin, että se näkyy yrityksen tuloksessa ja ihmisten viihtyvyydessä. Yllätytkö jos kerron, että kasvun avain on puhuminen? Tai itse asiassa dialogi, yhdessä ääneen ajatteleminen. Dialogissa kaikki keskustelijat ovat tasavertaisia ja noudattavat dialogin sääntöjä; suora puhe, kuuntelu, kunnioitus ja odotus. Kukaan ei puhu toisen päälle, yksi kerrallaan puhuu, muut kuuntelevat, jokaista mielipidettä kuunnellaan ja jokainen uskaltaa sanoa ajatuksensa ääneen ilman pelkoa siitä, että tulee nolatuksi tai naurun alaiseksi. Dialogin lopputulos aina jotain uutta. Yhteisen ajattelun tulos saadaan aikaiseksi vain dialogissa mukana olleiden ansiosta. Dialogissa ollaan ilman PowerPointteja, puhelimia ja kannettavia. Tarvitaan vain aikaa, tyhjä tila, tuolit, muistiinpanovälineet ja ihmiset. Jos dialogia haluaa hyödyntää tehokkaasti yrityksen kehittämisen työkaluna niin kannattaa ottaa mukaan valmentaja joka ohjaa dialogia eteenpäin jos se meinaa jämähtää paikoilleen tai lähtee väärään suuntaan.

Tarvitaanko teidän yrityksessä enemmän dialogia?

Jos teidän tiimiin, yksikköön tai johtoryhmään tarvitaan enemmän dialogia niin ota yhteyttä. Dialogi on Kasvumanagerin tärkein työkalu asiakastapaamisissa. Yhteisen ajattelun avulla löydämme kehittämisen paikat ja niihin ratkaisut. Lopputuloksena syntyy kokonaisuus jonka tavoitteena on aina parempi tulos ja onnellisemmat ihmiset. Kurkkaa referenssitarinoita joissa Kasvumanagerin asiakkaat kertovat millaista yhteistyö on ollut.

Ihanaa joulun aikaa ja menestystä vuoteen 2022!

Rakkaudella Outi

Dialogi on Kasvumanagerin tärkein työkalu.

Vastaa