Avataanpas vähän tätä paskajargoniabullshitbingo -sanastoa

Tarrapaidan Satu Ässämäki lähetti minulle varsin suoran Whatsapp -viestin jossa avautui markkinointiosaamisesta Suomessa ja siitä millaista kieltä asiantuntijat sisällöissään käyttävät.

”Kun luen ammattilaisten blogeja niin ne on täynnä sellaista jargonia, että olen varma, että monen pienyrittäjän pää veivaa Macarenaa kolmannen rivin kohdalla. Tässä on sulle paikka. Sä kohtaat sun asiakkaat niin, ettei niiden tarvitse kuunnella sua markkinoinnin sanakirjan kanssa.” Tämä blogiteksti on vastaus Satun pyyntöön. Lupasin kertoa asioista suomenkielellä.

Mitä sinun pitää ymmärtää markkinoinnista

Ihan ensimmäisenä haluaisin korostaa, että ihan jokainen yritys, organisaatio ja ihminen tekee markkinointia joka päivä. Markkinointia on kaikki se miten ja missä me kerromme itsestämme. Sitä, miten meidän asiakkaat, kollegat ja ystävät kertovat meistä, kun emme ole paikalla. Aika usein kuulee yritysten sanovat etteivät he tarvitse markkinointia ollenkaan koska tilauskirjat ovat täynnä kokoajan. Voi elämä! Sen takia ne ovat täynnä koska he onnistuvat tekemään hyvää markkinointia.

Markkinoinnin sanasto TOP 13

  1. Visio = minne olet menossa? Mikä saa sinut tulemaan maanantaina töihin? Millainen unelma saa sinut jaksamaan?
  2. Arvot = mikä erottaa sinut muista? Saman alan toimijat voivat tehdä yhteistyötä kilpailun sijaan jos molemmat tekevät markkinointia omien arvojen kautta. Yhteistyöllä he saisivat enemmän näkyvyyttä ja kummallekin enemmän asiakkaita. Arvot ovat tärkeitä myös rekrytoinnissa. Hyvä tiimi koostuu erilaisista ihmisistä, mutta heidät liimaa yhteen yhteiset arvot.
  3. Missio = miksi yritys on olemassa? Miten te teette maailmasta paremman paikan elää?
  4. Strategia = yhteinen sopimus jossa määritellään kuinka tavoitteet saavutetaan. Strategia on verbi; tehdään, kohdennetaan, soitetaan, lähetetään, on, ollaan, mennään, näytään, julkaistaan, järjestetään, tilataan, mainostetaan, voitetaan, juhlitaan jne. Pidä huoli, että jokainen ihminen organisaatiossasi tuntee strategian.
  5. Markkinointisuunnitelma/vuosikello = taulukko, luettelo tai jokin muu visuaalinen työkalu jotta ajatukset pysyvät kassa eikä joka päivä tarvitse kysyä mitä tänään tehdään. Katso myös kohta 8.
  6. Hakukoneoptimointi = keino pitää huolta siitä, että yritys löydetään digistä. Moni ostoprosessi loppuu ennen kuin on alkanutkaan, koska yritystä tai sen yhteystietoja ei löydy. Asiakkaat menevät kilpailijalle.
  7. CRM = asiakasrekisteri jota ylläpidetään jälkimarkkinoinnin ja lisämyynnin vuoksi. Vanha asiakas on aina halvempi lämmittää kuin hankkia uusi. Pidä siis kiinni asiakkaistasi.
  8. Segmentointi = asiakkaittesi jakaminen ryhmiin tehostaa viestien läpimenoa. Jokaiselle segmentille on oma ydinviesti, tuote, hintaluokka ja/tai kampanja. Segmentointi on erityisen tärkeää jos mainostat tuotteitasi.
  9. Verkostoituminen = suomalaisten yritysten hyödyntämätön voimavara koska kaikki piipertävät omissa nurkissa. Ollaan kateellisia naapurille eikä kehdata pyytää apua omiin haasteisiin.
  10. Tuotteistaminen = hyvällä tuotteistamisella varmistat, että asiakkaan on helppo ostaa tuotteesi. Varmista että hinnoittelu on oikea. Onko lisätuotteita/palveluja saatavana?
  11. Palvelumuotoilu = siitä hetkestä kun asiakas näkee mainoksesi, kuulee ystävältään yrityksestäsi tai törmää yritykseen somessa alkaa asiakkaan palvelupolku. Pidä huolta, että palvelupolun jokainen kohtaamispiste on toimiva ja antaa asiakkaalle syyn suositella sinun yritystä eteenpäin.
  12. Brändi = yritys, tuote, palvelu, ideologia tai ihminen josta ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin muista vastaavista. Brändit puhuttelevat samanhenkisiä ihmisiä jotka helposti rakentavat heimoja (asiakasryhmiä) brändien ympärille. Brändin rakentaminen on hidasta ja kallista, mutta kannattaa koska se helpottaa myyntiä.
  13. Taikasauva = turha lupaus jolla yritetään uskotella yrityksille pikavoittoja nopeilla ja edullisilla markkinointikeinoilla. Sellaisia ei ole. Piste. Kasvu on prosessi ja markkinointi on yksi sen työkalu.

Markkinointi on yrityksen tärkein toiminto

Olen tehnyt töitä markkinoinnin ja myynnin parissa koko työurani ja silti olen nähnyt vasta pintaraapaisun. Ala kehittyy valtavalla vauhdilla eteenpäin ja opin uutta koko ajan. Eräs asiakas sanoi minulle noin vuoden yhteisyön jälkeen, että ”Nyt vasta ymmärrän, että markkinointi ja myynti ovat tärkeämpiä kuin se mistä yritys pääsee laskuttamaan.” Nii-in. Jokaisella toimitusjohtajalla pitäisi olla oma palkattu tai ostettu kasvutiimi jossa on erilaisia markkinoinnin asiantuntijoita ja ammattilaisia. Ketä sinun tiimiin kuuluu?

Kasvumanagerin vahvuudet

Saan paljon asiakkailtani kiitosta siitä, että puhun ymmärrettävää markkinoinnin kieltä. Toisin sanoen en käytä paskajargoniabullshitbingo -sanastoa. Osaan selittää asiakkaalle missä haasteet ovat ja osaan antaa helposti käytäntöön vietäviä ideoita joilla tavoitteet täytetään. Minun laajasta kumppaniverkostostani löytyy myös ammattilaiset asiakkaani kasvutiimiin.

Joka päivä tehdään markkinointia. Pidä huoli, että se on priimaa.

Jos sinulla on toiveita blogitekstien aiheista niin laita sähköpostia outi@kasvumanageri.fi. Voinko auttaa jotenkin muuten?

P.S. Jos rakennat vahvaa brändiä ja haluat tehdä sen oikeasti näkyväksi niin Tarrapaidasta saa kaikkea pefletistä perämoottoriin logolla varustettuna. Ja jos ei saa niin he neuvovat kyllä eteenpäin sinne mistä saa.

Vastaa