Kasvumanagerin tärkein työkalu

”Älä käytä niin paljon sitä dialogi sanaa, kun se on outo. Kyllä Ihmiset tietävät mitä se tarkoittaa, mutta se kuulostaa hassulta.” Oletko samaa mieltä erään yrittäjäkollegani kanssa?

Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua. Keskustelua jossa keskustelun osapuolet kunnioittavat ja kuuntelevat toisiaan. Dialogissa on tärkeää puhua suoraan ja odottaa omaa puheenvuoroa.

Olen itse saanut aikuisiällä vahvimmat oppimiskokemukset dialogissa. Mieti tilanne jossa 20 ihmistä ajattelevat yhdessä. Yksi aihe. Yksi kerrallaan puhuu. Puheenvuoroja ei tarvitse jakaa koska jokainen on varma, että saa oman äänensä kuuluviin. Puhujaa kuunnellaan ja kunnioitetaan. Kokemus on todella voimauttava ja niissä hetkissä pääsee monesti flow-tilaan.

Dialogi työkaluna

Kasvumanagerin tärkein työkalu on dialogi. Kun tulen asiakkaan luokse niin minun tehtävä on dialogin avulla kaivaa asiakkaasta esiin kaikki se tieto joka auttaa häntä ongelmien ratkaisemisessa. Minun tehtävä on tunnistaa yrityksen vahvuudet ja heikkoudet, tuoda ne esiin ja saada asiakas tekemään päätös joka ratkaisee ongelman. Etsimme siis yhdessä ratkaisuja.

Jos siis päätät tulla Kasvumanagerin asiakkaaksi niin menestys syntyy vain dialogin kautta. En tule pitämään sinulle monologia enkä tarjoamaan valmiita päälle liimattuja näkemyksiä tai ratkaisuja.

Maailma tarvitsee enemmän dialogia

Jos maailmassa olisi enemmän dialogia niin ihmiset olisivat onnellisempia. Dialogin säännöt toimivat yrityselämän lisäksi myös parisuhteessa ja lapsen kasvattamisessa. Meillä kaikilla on tarve tulla kuulluksi, mutta on osattava myös kuunnella.

Varoitus!

Dialogi aiheuttaa riippuvuutta. Jos olet altistunut aidolle oppimista aiheuttavalle dialogille niin tulet tarvitsemaan sitä koko loppuelämäsi ajan.

Onko teidän työpaikalla varattu riittävästi aikaa dialogille? Tällä aiheesta lisää.

Toivottavasti tekstissä oli tarpeeksi dialogi sanaa. 😉

Vastaa