Pariisin taivaan alla on tilaa yrittää

Täytin viime viikolla neljäkymmentä. (Kirjoitettuna luku näyttää samalle kuin muutkin tasakymmenet.) No, en aio kirjoittaa ikääntymisestä sen enempää. Kymmenet vaihtuivat Pariisin taivaan alla jossa ajatuksia heräsi kotimaan matkailusta, paikallisista pienyrittäjistä ja isoista kauppaketjuista.

Miksi suomalaiset eivät matkusta enemmän kotimaassa?

Jos olet nähnyt yhden suomalaisen kaupungin, olet nähnyt ne kaikki. Samat hotelli-, ravintola- ja kauppaketjut ovat joka kaupungissa. Joudut tekemään ihan olan takaa töitä jotta löydät paikalliset persoonalliset majapaikat, ravitsemusliikkeet ja putiikit. Saavutettavuudeltaan Suomi ei ole edes lyömätön sillä esim. Jyväskylästä lentää Keski-Eurooppaan melkeinpä samassa ajassa kuin ajaa omalla autolla Helsinkiin. Ympäristövaikutuksia uhmaten olen silloin tällöin valmis maksamaan lentolipuista muutaman satasen jotta saan kokea WAU-elämyksiä kaikilla aisteilla uudessa ympäristössä. Ja mikä parasta, Pariisin neljäpäiväisellä reissulla näin ainoastaan yhden Mäkin ja yhden Henkkamaukan, mutta kymmenittäin toinen toistaan persoonallisempia putiikkeja, kahviloita ja ravintoloita. Vaikka tilaisin aina Quiche Lorrainia niin se maistuisi joka kerta erilaiselle ja tarjoiltaisiin aina erilailla.

Milloin Suomesta tuli isojen ketjujen luvattu maa?

Tästä asiasta kysyisin mielelläni joltain viisaammalta. Olisi kiinnostavaa kuulla mitä yhteiskunnassamme tapahtui niinä vuosikymmeninä kun yrittäjyys ei enää kannattanut, vaan keskustoja ja niiden laitamia alkoi valtaamaan isot tavaratalot. Menetpä mihin tahansa viime vuosina avattuun ostoskeskukseen niin niissä on samat vaate-, kodinkone-, lelu- ym. liikkeet. Argh! Eikä isot ketjut vie pelkästään meidän rahoja isoilla katteillaan vaan ne näivettävät meidän valinnanvapauden.

Kaikkia tarvitaan markkinointiavuksi pienille paikallisille yrityksille

Miten pieni paikallinen yritys sitten saa itsensä näkyviin? Vaikka markkinointi pystyy tekemään paljon ihan nollabudjetilla niin siihen saa myös laitettua pohjattomasti rahaa. Eikä kukaan pysty kuitenkaan takaamaan tuloksia. Siksi jokainen yrittäjä tarvitsee markkinointituekseen omat asiakkaansa. Seuraavan kerran, kun saat hyvää ruokaa, hyvää palvelua tai ilahdut muuten paikallisen yrittäjän toimesta niin kerro se somessa. Tägää yritys häsällä (#) tai merkkaa se linkillä (@) jotta yrittäjä itsekkin huomaa saamansa palautteen. Jos taas odotuksesi eivät täyty niin kerro sekin yrittäjälle, mutta suoraan kasvotusten. Näin hän saa mahdollisuuden kehittää toimintaansa.

Nostetaan yhdessä pienet paikalliset yritykset esiin. Ehkä saamme sitä kautta luotua myös kotimaan matkailusta houkuttelevamman. Ties vaikka seuraava tasakymmen vaihtuisi kotimaan kamaralla.

Ihanaa loppukesää kaikille!

Outi

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s