Tuotteistamisen kultainen keskitie

Olipa kerran kaksi yrittäjää. Molemmat olivat käyneet samat koulut, perustaneet omat yritykset ja molempien intohimona oli kiinnittää tauluja seinään. Molemmat kokivat suurta ylpeyttä saada tehdä tätä kunniallista ja arvostettua työtä. He olivat molemmat työssään maailmanluokan huippuosaajia. Molemmat osasivat verkostoitua ja hankkia yhteistyökumppaneita.

Toinen yrittäjä, nimetään hänet vaikka Pertti-Liisaksi, hyödynti paikallislehden rivi-ilmoituksia kerran viikossa. ”Taulujen kiinnitystä 20 €/taulu. P. 040 123 1234”. Pertti-Liisa ja Hiace tuli aina paikalle sovitusti, kuunteli asiakkaan toiveita ja hoiti hommansa. Asiakas oli tyytyväinen, kun taulut roikkui seinällä. Job well done!

Toinen yrittäjä, olkoon hän vaikka Martti-Kaisa, halusi enemmän. Hän hankki tyylikkäät Ryobin työkalut, teippautti autonsa, hankki personoidut brändinmukaiset työvaatteet, teetti mainosmateriaalit huippugraafikolla ja nettisivut Suomen parhaalla toimistolla. Yrityksen sponsorimainokset näkyi parhaalla paikalla paikallisen urheilujoukkueen areenalla. Some- ja verkkonäkyvyysstrategian suunnitteli alan paras osaaja. Martti-Kaisan asiakas pystyi tekemään varauksensa suoraan sähköiseen varausjärjestelmään. Myyntimateriaalien sisältö: ”Taulusi ansaitsevat arvoisensa kohtelun. Silkkihansikkain tehty sertifioitu kiinnitystyö hintaan 95 €/taulu. Hinta sisältää seinän lujuuslaskelmat, sisustussuunnittelijan tekemän sommittelusuunnitelman, 10-vuoden suoruus- ja pysyvyystakuun sekä loppusiivouksen.” Myös Martti-Kaisa tuli paikalle aina ajoissa ja hoiti työnsä myyntilupauksensa mukaisesti.

Mikä on tarinan opetus?

Kumman yrittäjän tilaisit kiinnittämään taulusi? Kumman luulet tekevän enemmän kauppaa? Entä kumpi tekee parempaa tulosta? Kumpi on uskottavampi tai saa enemmän suosittelijoita? Kumpi yrittäjä on onnellisempi?

Mitkä ovat sinun tavoitteesi yrittäjänä?

Myynti, tulos, näkyvyys, tunnettuus jne. Missä haluat olla vuoden päästä? Entä viiden vuoden päästä? Teetkö päivittäin niitä asioita jotka vievät sinua kohti tavoitetta?

Tutustun viikoittain uusiin yrityksiin ja yrittäjiin. On valtavan mielenkiintoista nähdä erilaisia toimipaikkoja ja kuulla tositarinoita yrityselämän haasteista ja niiden selättämisestä. Jos jotain yhtäläistä näiden yrittäjien tarinoissa on niin tuotteistaminen. Osa yrittäjistä kamppailee sen kanssa ja osa ei haluaisi muuta tehdäkään. Harva kuitenkaan muistaa, että myynti on se mistä raha tulee. Myyntiä voi tehdä ilman tuotteistamista, mutta tuotteistamista ei voi tehdä ilman myyntiä. Tai aika pian tulee kassan pohja vastaan.

Oman osaamisen tuotteistaminenkin on ollut hankalaa. Olenko mallia ”Nainen ja Hiace” joka osaa asioita laidasta laitaan ja tekee aina niinkuin asiakas haluaa? Vai pyrinkö luukuttamaan muutamaa loppuun asti viilattua palvelua isolle yleisölle? Ehkä se oma toimintatapa löytyy jostain tuolta välistä asiakasta kuunnellen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s